تبلیغات
عمومی - عمومی
 
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : مهدی ...............
نویسندگان
نظرسنجی
این مطالب مورد قبول هستن؟








جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

دانلود آهنگ جدید
عمومی




١
آدمى اغلب کوشیده است پاسخ پرسش هاى خود را در بارهٔ خود و طبیعت پیرامون بیابد؛ اما به
علت کمبود دانش، گاهى به خرافات، جادوگرى و حدس و گمان رو آورده است. بدیهى است چنین
پاسخ هایى که بر پایه هاى نادرستى استوارند، از اعتبار علمى برخوردار نیستند.
اگر براى یافتن این پاس خها از واقعی تها و منطق استفاده کنیم، آنگاه به تفکر علمى نزدیک شد هایم. در
تفکر علمى باید براى همهٔ پاسخ هایى که ارائه مى دهیم، دلیل کافى داشته باشیم. به شک ل ۱ ۱ نگاه کنید:
۱
شکل ۱ ۱  خطاى بینایى
نگرش علمی و علوم زیستی
٢
حالا با کمک خط کش تعیین کنید چشم ما چه اشتباه هایى را در این شکل ها انجام مى دهد.
محققان براى پاسخ هایى که مى دهند، دلیل کافى مى آورند. آنان نسبت به بعضى چیزهایى که
بسیارى از مردم آنها را اثبات شده مى پندارند، شک مى کنند و مى کوشند پاسخى منطقى براى آنها
به دست آورند. ابزارهاى دقیق اندازه گیرى و ابزارهایى که به کمک حواس ما مى آیند، به آنان در این راه
کمک مى کنند. مثلاً چشم آدمى نمى تواند اشیاى بسیار ریز را ببیند. آدمى براى دیدن این اشیاى ریز از
ذره بین، یا میکروسکوپ استفاده مى کند.
فعالیت
۱ چه مثال هاى دیگرى دربارۀ خطاهاى بینایى، شنوایى، لامسه و حتى بویایى و
چشایى مى شناسید؟
۲ چگونه مى توان با وجود این خطاها، دنیاى پیرامون را به نسبت درست درک
کرد؟
۳ در پیرامون ما امواج رادیویى، تلویزیونى و مخابراتى فراوانى در حال عبورند.
ما در بدنمان اندامى براى درک آنها نداریم. آدمى چگونه این نقص را برطرف کرده
است؟
روش علمی
شما در سال های گذشته با فعالیت هایی مثل مشاهده، فرضیه سازی، طراحی و انجام آزمایش آشنا
شدید و می دانید پژوهشگران برای بررسی یک مسئله و یافتن پاسخ آن به روش علمی این فعالیت ها را
انجام می دهند.
روش علمی که مراحل اصلی آن در شکل ٢ ١ نشان داده شده است، روشی منطقی، منظم و
چارچوب کلی راهنمای پژوهشگران است. این روش با مشاهده آغاز می شود؛ پژوهشگر پدیده های
اطراف خود را به دقت مشاهده و برای یافتن پاسخ پرسش هایی که برایش مطرح می شود پژوهش می کند.
او برای یافتن پاسخ پرسش ها به منابع مختلف اطلاعاتی مثل کتاب ها و مقاله های علمی مراجعه و تا
حد امکان اطلاعات موجود را جمع آوری می کند؛ او ممکن است مشاهده های بیشتر و یا آزمایش نیز
انجام دهد. پژوهشگر با استفاده از اطلاعات به دست آمده، تجربه ها و ذهن خلاق خود، پاسخی احتمالی
برای پرسش ارائه می کند. این پاسخ فرضیه نام دارد.
٣
فرضیه حدس هوشمندانه و منطقی است که پژوهشگران برای توضیح علّت یک پدیده ارائه
می کنند. ویژگی مهمّ فرضیه این است که می توان آن را آزمود. زیرا فرضیه یک پیش بینی را مطرح می کند
مادهٔ » که با طراحی و اجرای یک آزمایش می توان درستی یا نادرستی آن را آزمود. مثلاً پیش بینی فرضیهٔ
فشارخون را کاهش دهد، افرادی که آن را X چنین است: اگر مادهٔ « فشارخون را کاهش می دهد X
مصرف می کنند، علایم کاهش فشارخون را نشان می دهند.
برای آزمودن فرضیه، پژوهشگران آزمایش های دقیقی را طراحی و اجرا می کنند. مثلاً پژوهشگری
می خواهد فرضیهٔ مربوط به اثر مادهٔ کاهندهٔ فشارخون را آزمایش کند. او حداقل ٢٠ موش آزمایشگاهی
را انتخاب می کند. موش ها باید از هر نظر (وزن، جنس، سن و…) یکسان باشند، پژوهشگر موش ها را به
دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم و هر دو گروه را در شرایط یکسان (از نظر رژیم غذایی، محل نگهداری
و دما) نگهداری می کند. تنها تفاوت این است که پژوهشگر به گروه آزمایشی داروی کاهندهٔ فشارخون
و به گروه گواه همان مقدار ماده ای بی اثر تزریق می کند. به این ترتیب او می تواند آزمون فرضیه را کنترل
کند. در این حالت هر تغییری را که در موش های گروه آزمایشی به وجود آید، می توان به داروی به کار رفته
نسبت داد. پژوهشگر نتایج آزمایش را ثبت می کند و با تجزیه و تحلیل و تفسیر یافته های خود، نتیجه
می گیرد که آیا اطلاعات به دست آمده، فرضیهٔ او را تأیید می کنند و یا نه.
اگر آزمایش فرضیهٔ پژوهشگر را تأیید کند، باز هم پژوهشگر آن را تکرار می کند تا مطمئن شود
به عنوان دارو برای انسان تجویز شود X نتایج به دست آمده اتفاقی نبوده اند. البتّه اگر قرار باشد مادهٔ
باید مراحل طولانی آزمایش و بررسی های متعدد را در شرایط مختلف طی کند.
شکل ۲ ۱  مراحل اصلی روش علمى
مشاهده
فرضیه سازی
آزمون فرضیه
تجزیه و تحلیل
و نتیجه گیری
٤
اگر فرضیه با آزمایش های مختلف تأیید نشود، پژوهشگر فرضیهٔ خود را بازبینی و اصلاح می کند
و دوباره آن را می آزماید.
پژوهشگران نتایج کارهای خود را منتشر می کنند تا دیگران از آن آگاه و درستی نتایج و روش های
به کار رفته را پژوهشگران دیگر بررسی و ارزیابی کنند. در این صورت یافته های پژوهشگر اعتبار
بیشتری پیدا می کنند.
فرضیه های تأیید شده به ایجاد و یا تکمیل یک نظریه منتهی می شوند. یک نظریهٔ علمی حاصل
فرضیه هایی است که جامعهٔ علمی آنها را تأیید کرده است. زیرا شواهد به دست آمده از آزمایش ها و
مشاهده های متعدد که در طی سال ها انجام شده اند، از این فرضیه ها پشتیبانی می کنند.
یکی از نظریه های زیست شناسی، نظریهٔ سلولی است. این نظریه حاصل کار دانشمندان در
رشته های مختلف علوم زیستی است. نظریهٔ سلولی بیان می کند: سلول کوچک ترین واحد سازندهٔ پیکر
همهٔ جانداران است که واکنش های شیمیایی اساسی در آن انجام می شوند و هر سلول از سلول های
دیگر به وجود آمده است.
بیشتر
بدانید
دست آوردهاى علمى بشر حاصل تلاش دانشمندان بسیارى از کشورهاى مختلف
جهان و د رطى زمانى طولانى است.
دانشمندان هر قوم و ملّتى، دانش پیشینیان را آموختند و برحسب استعداد و
توانایى هاى خود چیزى بر آن افزودند و براى آیندگان به یادگار گذاشتند. روش علمى
نیز به عنوان یکى از راه هاى شناخت هستى، به همین ترتیب شکل گرفته است. به عنوان
مثال دانشمندان یونانى به مشاهده ى پدیده ها مى پرداختند و درباره تجربیات خود، بحث
و آنها را تفسیر م ىکردند. دانشمندان مسلمان پس از آشنایى با روش یونان ىها و دیگران،
روش مشاهده منظم پدیده ها و بررسى فرضیه ها و انجام آزمایش در شرایط کنترل شده
را ابداع کردند و به کار بردند. چنان که زکریاى رازى دانشمند بزرگ مسلمان، با بررسى
مواد مخدر، برخى از آنها را روى حیوانات آزمایش کرد و سپس براى بیهوشى هنگام
جراحى آنها را به کار برد. بعدها دانشمندان اروپایى، آثار دانشمندان مسلمان را ترجمه
و در دانشگاه هایشان تدریس کردند و با درک اهمیت روش علمى در مطالعه طبیعت به
گسترش آن به عنوان زیر بناى علوم تجربى همّت گماشتند.
٥
مثال هایى از کاربرد روش علمى: تاریخ علوم از جمله علوم زیستى، پر از مثا لهایى دربارهٔ کاربرد
ماهى از گل و لاى جو ىها و آبگیرها تولید » روش علمى توسط پژوهشگران و دانشمندان است. این عقیده که
یا پیدایش خود به خودى مادهٔ زنده مى گویند. « خلق الساعه » حاصل تفکرى است که به آن ،« مى شود
حداقل از زمان ارسطو که در سال هاى ۳۸۴ تا ۳۲۲ پیش از میلاد مى زیست، « خلق الساعه »
نوشته است، قرن ها مورد توجه بود. « خلق الساعه » وجود داشت. دلایلى که ارسطو براى
در قرن هفدهم، دانشمندى به نام وَن هلمونت ١ که به نظریهٔ خلق الساعهٔ جانداران معتقد بود، این
تفکر را مورد آزمایش قرار داد. او یک پیراهنِ کثیف را با چند دانهٔ گندم در گوشه اى قرار داد. پس
از ۲۱ روز تعدادى موش در اطراف آنها مشاهده کرد. او به این نتیجه رسید که موش ها خودبه خود از
پیراهن کثیف و دانه هاى گندم پدید آمده اند.
آزمایش و نتیجه گیرى ون هلمونت ممکن است امروزه بسیار ساده لوحانه به نظر آید، اما نباید
فراموش کنیم که او اندیشه اى علمى و ارزشمند داشت. کارهاى او مبناى کار دانشمندان دیگر قرار
گرفت و پیشرفت هاى امروزى علوم و فنّاورى، مدیون چنین کارهاى علمى اى است.
دانشمندانِ پس از ون هلمونت دو درسِ مهم از او گرفتند: نخست، پژوهشگر باید سعى کند همهٔ
عواملى را که بر نتیجهٔ آزمایش اثر مى گذارند کنترل کند و دوم، پژوهشگر باید درنظر داشته باشد که عقاید
او قبل از آزمایش، بر نتیجه گیرى او از آزمایش تأثیر مى گذارند. پژوهشگران امروزى دائماً تصورات
خود را دربارهٔ واقعیت ها مى آزمایند و اگر لازم بدانند در آنها تجدیدنظر مى کنند.
یکى از نقص هاى آزمایش ون هلمونت این بود که او آزمایش خود را کنترل نکرد. کنترل نتیجه اى
را که از آزمایش گرفته مى شود، قابل اعتمادتر مى کند. همان طور که در مثال داروی کاهندهٔ فشارخون
دیدید، آزمایش کنترل شده آزمایشى است که در آن دو آزمایش یکسان به طور همزمان انجام مى شوند و
همهٔ عواملى که بر این آزمایش مؤثرند، به جز یکى از آنها (که قرار است اثر آن بر آزمایش مورد تحقیق
قرار گیرد)، یکسان است. ب هنظر شما اگر و نهلمونت آزمایش دیگرى با قرار دادن پیراهن کثیف، دان ههاى
گندم درون جعبه اى دربسته انجام مى داد، چه نتیجه اى مى گرفت؟
با روش علمى سعى کرد نظریهٔ خلق الساعه « فرانچسکو ردى٢ » در قرن هفدهم دانشمندى به نام
را باطل کند:
رد ىپزشک و دانشمند ایتالیایى در سا لهاى بین ۱۶۲۱ تا ۱۶۹۷ زندگى م ىکرد. او تصمیم گرفت با
روش علمى به این پرسش پاسخ دهد که آیا واقعاً ممکن است بدون وجود مگ سهاى دیگر، مگسى خو دب هخود
 ١ Jean Baptiste van Helmont  ۲ Francesco Redi
٦
از گوشت فاسد به وجود آید یا نه؟ او نخست مقدارى گوشت را در هواى آزاد گذاشت. چند روز بعد
جانوران کرمى شکلى در گوشت گندیده پیدا شدند. این جانوران چند روز بعد به پیله و سپس به مگس تبدیل
شدند. ردى متوجه شدکه از پیله هایى که شکل آنها متفاوت بود، مگس هاى متفاوتى خارج مى شود.
ردى، پس از آن، گوشت هاى جانوران مختلف را با این روش آزمایش کرد. او این بار پیله هاى
مشابه را جدا کرد و هر گروه از آنها را در ظرف جداگانه اى، روى گوشت پرورش داد و مشاهده کرد
مگس هاى هر گروه، مشابه یکدیگر، اما با گروه دیگر متفاوت اند.
ردى مشاهده کرد که مگس ها ذرات بسیار کوچکى روى گوشت فاسد بر جاى مى گذارند. در
این هنگام، فرضیهٔ او چنین بود:
نوزادان کرمى شکل از ذرات ریزى که مگس ها روى گوشت فاسد بر جاى مى گذارند، به وجود »
ردى براى آزمودن این فرضیه آزمایشى طراحى کرد: او مقدارى گوشت را به قطعاتى تقسیم .« مى آیند
کرد و آنها را درون چند ظرف شیشه اى انداخت؛ روى بعضى از این ظرف ها را با پارچه اى پوشاند، اما
دهانهٔ برخى دیگر را باز گذاشت. چند روز بعد مشاهده کرد روى گوشتى که در ظر فهاى شیش هاى روباز
بود، نوزادان مگس ظاهر شده اند، در حالى که درون ظرف هاى دربسته، نوزاد و مگسى پیدا نمى شد. او
مگس خود به خود از گوشت گندیده به وجود نمى آید، بلکه هر مگس » از این آزمایش نتیجه گرفت که
.« حاصل تخم گذارى مگسى دیگر است
ردى به این نتیجه گیرى قانع نشد و آزمایش خود را به شکل هاى دیگرى، مثلاً پنهان کردن گوشت
در زیر خاک، تکرار کرد و سرانجام نتیجهٔ نهایى آزمایش ها و تحقیقات خود را در سال ۱۶۶۸ در کتابى
منتشر کرد. « آزمایش هایى دربارهٔ پیدایش حشرات » به نام
فعالیت
۱  چه عواملى باعث افزایش انبوه اطلاعات علمى در چند دهۀ گذشته شده
است؟
۲  آیا شک کردن در نظریه هاى علمى لازم است؟ چرا؟
۳  آیا محققان همیشه، همۀ مراحل روش علمى را قدم به قدم مى پیمایند؟
۴  مراحل روش علمى را در آزمایش هاى ردى مشخص کنید.
۵  آزمایش هاى کنترلى در کارهاى ردى کدامند؟
٧
بیشتر
بدانید
شکل ۳  ۱   آزمایش ردى
علوم زیستی
علوم زیستى مجموعهٔ علومى است که منجر
به شناخت علمى موجودات زنده و عوامل مؤثر بر
آنها مى شوند. حاصل کارهاى علمى پژوهشگران
علوم زیستى دانش مربوط به علوم زیستى را به وجود
مى آورد. بنابراین، دانش علوم زیستى، یعنى مجموع
آگاهى هایى که پژوهشگران علوم زیستى با استفاده
از روش علمى، در آزمایشگاه یا در محیط زیست
طبیعى موجودات زنده به دست آورده اند.
شاخه هاى مهم علوم زیستى
۱ کشاورزى و باغبانى: مطالعه دربارۀ گیاهان کاشتنى، علف هاى هرز، خاک،
کودها، بیماری ها وآفت ها
۲ جنگلدارى: مطالعه دربارۀ درختان جنگلى و مسایل مربوط به جنگل و
سلامت آنها
۳ دامپرورى و دامپزشکى: مطالعه دربارۀ جانوران اهلى
۴ پزشکى: مطالعه دربارۀ بدن انسان و سلامتى آن
۵ داروسازى: مطالعه دربارۀ ترکیبات شیمیایى داروها و اثرهاى آنها بر بدن
۶ انگ لشناسى: مطالعه دربارۀ انگل هاى بدن آدمى
۷ آسی بشناسى: مطالعه دربارۀ بافتهاى آسیب دیده
۸ میکرو بشناسى: مطالعه دربارۀ میکرو بها، به ویژه میکرو بهاى بیمار ىزاى
آدمى و میکروب های مورد استفاده در صنایع
۹ کالب دشناسى: مطالعه دربارۀ ساختار داخلى بدن موجودات زنده با چشم
غیر مسلح
٨
۱۰  فیزیولوژى: مطالعه دربارۀ طرز کار بخشهاى مختلف بدن موجودات
زنده
۱۱  ژنتیک: مطالعه دربارۀ تفاوتها و شباهت هاى والدین با فرزندان و بیماری های
ژنتیکی
۱۲  باف تشناسى: مطالعه دربارۀ شکل و ساختار میکروسکوپى گروه هاى
سلولى
۱۳  زیس تشناسى سلولى و مولکولى: مطالعه دربارۀ سلول ها و مولکول هاى
سازندۀ آنها
۱۴  ریخ تشناسى: مطالعه دربارۀ شکل و ساختار بدن موجودات زنده
۱۵  بو مشناسى: مطالعه دربارۀ رابطۀ میان موجودات زنده و محیط زیست
آنها
۱۶  رویان شناسى: مطالعه دربارۀ رشد و نمو اولیۀ جانداران پس از تشکیل
سلول تخم
۱۷  دیرین زیس تشناسى: مطالعه دربارۀ آثار و بقایاى جانداران دیرین
۱۸  رد هبند : ى مطالعه دربارۀ نام گذارى و طبقه بندى جانداران
۱۹  زیس تشناسى پرتویى: مطالعه دربارۀ اثرهاى مثبت و منفى پرتوها بر
بدن موجودا تزنده
۲۰  زیس تشناسى فضایى: مطالعه دربارۀ اثرهاى محیط خارج از زمین بر
موجودات زنده
٢١  زیست فنّاوری: کاربرد فرایندهای زیستی و جانداران در زمینه هایی مانند
پزشکی، صنعت، مهندسی و کشاورزی به منظور تولید فراورده ها
٢٢  زیس تشناسی دریا: مطالعۀ آبزیان و تأثیر وضعیت محیط زیست دریا بر
زندگی آنها
٢٣  زیس تشناسی سیست مها: مطالعه و شناخت فرایندها و سیستم های متفاوت
در جهان زنده
۲٤  تکامل: مطالعه دربارۀ تغییر موجودات زنده در طول زمان
٩
امروزه موضوع هاى علوم زیستى بسیار گسترده و متنوع شده است. جانداران بسیارى را
م ىشناسیم و موضو عهاى بسیارى دربارهٔ هرکدام از آنها م ىدانیم. علو مزیستى شاخ ههاى مختلف دارد.
این شاخه ها را مى توان در دو گروه جاى داد: علوم زیستى پایه اى و علوم زیستى کاربردى.
پژوهش هاى علوم زیستى پایه اى به منظور شناخت قوانین حاکم بر پدیده هاى زیستى صورت
مى گیرد. مثلاً تحقیق دربارهٔ چگونگى به ارث رسیدن صفات از والدین به فرزندان، بدون درنظر گرفتن
کاربردهاى آن در زندگى تحقیقى پایه اى است.
پژوهش هاى علوم زیستى کاربردى به منظور استفادهٔ انسان از پدیده هاى زیستى، براى زندگى
بهتر صورت مى گیرد. مثلاً چگونگى استفاده از قوانین وراثت، براى به دست آوردن گیاهان یا جانورانى
که مشخصات مطلوب را دارند، در حوزهٔ علوم زیستى کاربردى جاى دارد. پژوهشگران علوم زیستى
هنگام کار در زمینهٔ علوم زیستى کاربردى از پژوهش هاى پایه اى استفاده مى کنند.
محققان انتظار ندارند پاسخ هاى همهٔ پرسش هاى خود را با روش علمى به دست آورند. آنان
مى دانند روش علمى فقط براى موضوع هایى کاربرد دارد که بتوان آنها را در آزمایشگاه یا در طبیعت
مشاهده، اندازه گیرى یا آزمایش کرد.
پژوهشگران علوم زیستى در سال هاى اخیر موفقیت هاى فراوانى کسب کرده اند؛ اما با این
حال آنان هنوز هم پاسخ بسیارى از پدیده هاى زیستى را به طور دقیق نمى دانند. بى گمان وظیفهٔ
یافتن بعضى پاسخ ها بر عهدهٔ دانش آموزان امروزى است؛ نوجوانانى که در آینده اى نه چندان دور
پژوهشگران علوم زیستى خواهند بود. آیا فکر مى کنید در آینده، به همهٔ پرسش هاى علمى انسان پاسخ
داده خواهد شد؟
علوم زیستى با علوم دیگر ارتباط هاى فراوان دارد. پژوهشگران علوم زیستى هنگام تحقیق
د ر بارهٔ جانداران از موضوع هاى مختلف بهره مى برند. شیمى و فیزیک از علومى هستند که بیشترین
کاربرد را در علوم زیستى دارند.
١٠
در نیمۀ اول سدۀ چهارم هجرى قمرى، ابونصر فارابى، فیلسوف و دانشمند بزرگ ایرانى،
کتابى به نام احصاء العلوم نوشت. او در این کتاب، علوم زمان خود را به پنج گروه تقسیم کرده
است: ۱ علم زبان، ۲ علم منطق، ۳ علم تعالیم (ریاضیات)، ۴ علم طبیعى و الهى، ۵  علم
مدنى، فقه و کلام.
در طبقه بندى فارابى جایگاه علوم زیستى در گروه چهارم، یعنى علم طبیعى و
الهى است. او دو شاخۀ علوم زیستى، یعنى علم گیاها نو علم جانورا نرا در این گروه
جاى داده است.
طبقه بندى فارابى که نخستین طبقه بندى اصولى علوم در جهان اسلام است، بعدها
بر دانشمندان اسلامى و حتى دانشمندان غربى اثرهاى عمیقى بر جاى گذاشت.
۱  نظریهٔ پیدایش خود به خودى مادهٔ زنده از مادهٔ غیرزنده پس از انتشار کتاب ردى نیز از بین
نرفت و تا زمان پاستور، یعنى تا قرن نوزدهم طرفدارانى داشت. لویى پاستور این نظریه را با آزمای شهاى
خود به طور قطعى باطل کرد. دربارهٔ این آزمایش ها تحقیق کنید و به کلاس گزارش دهید.
۲  آیا مى توان پاسخ همهٔ پرسش هاى آدمى را با استفاده از روش علمى به دست آورد؟ چرا؟
۳  عده اى عقیده دارند اگر براى گاوهاى شیرده موسیقى پخش کنند، بیشتر شیر مى دهند. این
فرضیه را چگونه آزمایش مى کنید؟
۴  هنگامى که آزمایش انجام مى دهیم، باید همهٔ متغیرها، به جز یکى از آنها که مورد آزمایش
است، ثابت و بدون تغییر باشند. این کار چه لزومى دارد؟
بیشتر
بدانید
پرسش و تحقیق



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


شنبه 18 آذر 1391 :: نویسنده : مهدی ...............
نظرات ()
شنبه 25 شهریور 1396 11:52 ب.ظ
Thanks for any other informative blog. The place else may I am
getting that type of information written in such a perfect method?
I have a undertaking that I'm just now operating on, and I've been on the look out for such info.
پنجشنبه 9 شهریور 1396 05:06 ب.ظ
Have you ever thought about including a little bit
more than just your articles? I mean, what you say is fundamental and everything.
However think about if you added some great images or video clips to give your posts more,
"pop"! Your content is excellent but with pics and clips,
this blog could certainly be one of the very best
in its niche. Fantastic blog!
جمعه 25 فروردین 1396 06:27 ب.ظ
Howdy! This post could not be written any better!
Reading through this post reminds me of my old room mate!
He always kept chatting about this. I will
forward this post to him. Fairly certain he will have a good read.
Thank you for sharing!
جمعه 18 فروردین 1396 07:01 ب.ظ
My partner and I stumbled over here different page and thought I
should check things out. I like what I see so
now i am following you. Look forward to looking into
your web page repeatedly.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر